Dimineața zilei de 15 septembrie – iată am ajuns deja la jumătatea primei luni de toamnă – ne găsește undeva la sud de...

    Publicat pe 18.09.2018 09:50

    Dimineața zilei de 15 septembrie – iată am ajuns deja la jumătatea primei luni de toamnă – ne găsește undeva la sud de intrarea în strâmtoarea Kafirea, cea care desparte insulele Evvoia la babord și Andros la tribord. În urmă cu aproape trei săptămâni o parcurgeam în sens opus, spre sud, în drumul nostru către canalul Corint. Cât de departe în timp pare acum! Este vreme frunoasă în Marea Egee, cu aproape 25 de grade în atmosferă dar deja culoarea mării începe să se schimbe, parcă nu mai este albastrul înnebunitor din Marea Ionică sau Adriatică. După strâmtoare, unde suntem salutați prin radio de comandantul român al unui cargou care trece pe lângă noi – iată, absolvenții Academiei Navale ”Mircea cel Bătrân” îi regăsești peste tot pe mare - continuăm să urcăm spre nord iar la asfințit trecem prin dreptul insulei Skyros la o distanță de aproape 11 mile marine și pe care o lăsăm în curînd la babord în siajul navei. O să continuăm să navigăm toată noaptea în Egee și intenționăm ca mâine dimineață în jurul orei opt să ancorăm lângă insula Limnos pentru că deja avem o zi avans față de graficul intrării în Dardanele.
    Tot dimineață căpitanul Sergiu Șerban de la Academia Navală ”Mircea cel Bătrân” dar comandant Serviciu de Luptă Operații (și instructor superior) în acest marș urcă până la mărul catargului mare (așa cum a făcut-o și în marșul din 2015) pentru a retrăi senzațiile din urmă cu zece ani când era cadet în marșul de instrucție din 2008. Este însoțit de căpitanul Florin Albici, tânărul ofițer secund al bordului iar imaginile sunt surprinse la intrarea în strâmtoarea Kafirea. Indiferent de funcțiile pe care le ocupă în prezent sunt oarecum privilegiați deoarece, spre deosebire de colegii de generație, fac parte dintre cei care își pot nu doar reaminti ci și retrăi cadeția la bordul N.Ș.Mircea în arboradă.
    La bord a început dezvergarea velelor, o muncă de echipă care necesită participarea multor membri din echipaj. Este și motivul pentru care se întâmplă acum, în timpul marșului când echipajul este complet și nu după sosirea la Constanța. Azi sunt dezvergate (adică velele sunt date jos de pe vergă), velele triunghiulare (straiurile, focurile dar și contraranda și picul) uscate, strânse, împachetate și introduse în sacii de depozitare înainte de a fi transportate în magaziile navei. Urmează ca luni să facem același lucru și cu velele pătrate de pe cele două faruri. Este o muncă mai ușoară acum de când nava are vele sintetice din dacron comparativ cu grelele vele vegetale din anii trecuți care necesitau un efort fizic intens din partea echipajului. Așadar toată ziua, pe toate cele trei punți ale navei, paralel cu gabierii din arboradă, echipajul a coborât, strâns, împachetat și depozitat aceste vele triunghiulare dar și o parte din manevrele mobile, macarale, parâme, cavile, etc. Aspirantul Laura Zburlea, ofițerul cu manevra velelor supraveghează operațiile, parcă deja îngrijorată de viitoarea învergare de anul viitor sau mai exact de gabierii și maiștrii de la cele două faruri care se vor mai regăsi pe puntea velierului vara viitoare. Sărbătoritul zilei este caporalul Mihai Pantalon, bucătarul și ospătarul bordului dar de nerecunoscut și el la adunarea de la ora 16 în uniforma de instrucție și nu în cea albă de bucătar la momentul felicitării lui de către comandantul navei la împlinirea vârstei de 25 de ani aici în strâmtoarea Kafirea.
    Cadeții sunt preocupați - și la atenționarea ofițerului secund, căpitanul Florin Albici, că se apropie examenul de practică –să-și finalizeze lucrările de matelotaj. Ca de obicei, fetele sunt cele mai silitoare. Pe puntea dunetă Ioana Brumă dar și Corina Liră sunt deja la a doua lucrare, ca să-și mai umple timpul. Băieții ”bagă mare” pe ultima sută de metri, peste tot pe navă lucrează de zor la legăturile la hamace sau celelalte lucrări repartizate. O parte dintre ei au avut ca parte a lucrării de realizat sau refăcut parâme, gașe, patronări sau lucrări de piturare la diferite echipamente sub supravegherea directă a maiștrilor militari Alexandru Mihai pe dunetă, Marian Vîrlan, Marius Tomiță la puntea centru sau la ”atelierul de matelotaj” al maistrului Ionuț Comună care deja nu mai face față solicitărilor și cu materia primă – saula de diferite dimensiuni – pe terminate. Au mai rămas doar cinci zile până la finalul marșului.

    Corespondență transmisă de la bordul #NSMircea

    Text și foto: Bogdan Dinu

    #CarieraMilitară #MApN #ANMB