Dimineaţa zilei de 31 august, ultima a lunii şi calendaristic cel puţin şi a verii, ne găseşte navigând cu motor cu o...

    Publicat pe 04.09.2018 11:27

    Dimineaţa zilei de 31 august, ultima a lunii şi calendaristic cel puţin şi a verii, ne găseşte navigând cu motor cu o viteză de 5,5 noduri tot în Marea Adriatică travers de Muntenegru. Este o etapă de marş foarte scurtă de numai trei zile şi suntem în grafic, chiar avem un avans considerabil. La ora 10 intrăm în apele teritoriale ale Croaţiei şi mai spre seară intenționăm să rămânem în derivă lângă una din numeroasele insule şi insuliţe din zonă. Azi are loc la bord unul din exerciţiile importante ale marşului, cel de luptă împotriva incendiilor, urmat de cel de abandon a navei cu lansarea plutei de salvare şi părăsirea navei de către echipaj. O parte din cadeţi şi echipaj, echipaţi cu vestele de salvare chiar vor sări în apă de la puntea centru şi vor înota până la pluta de salvare, deci va fi ceva foarte aproape de realitate.
    La ora 15 se aude comanda ”Stop mașina!” urmată de fundarisirea ancorei din tribord cu patru chei de lanț. Ne aflăm la 13 mile marine travers de exclava Bosnia-Herțegovina (această țară are ieșire la Marea Adriatică cu un litoral de câteva zeci de mile mărginită la nord și sud de teritoriul Croației) și la șapte mile sud de insula croată Mljet. Marea este plată, ”cearceaf” am putea spune, nu sunt valuri deloc deși adie o briză ușoară, de un albastru ultramarin și o salinitate ridicată care asigură o bună flotabilitate - cadrul perfect pentru ceea ce avea să urmeze. Brusc soneriile navei încep să sune: ”Incendiu în cazarma trei!”. Intervine grupa de vitalitate dar incendiul nu poate fi stăpânit și continuă să se extindă. Comandantul ordonă abandonarea navei. Evident este scenariul unui exercițiu dar de data aceasta foarte aproape de realitate. Pluta de salvare, umflată în prealabil la prova, era deja lansată la apă și legată de navă în bordul tribord. În serii de câte zece, echipați cu veste de salvare, echipajul sare rând pe rând în apă de la puntea centru, înoată până la insulă unde sunt ajutați să urce. Când pluta este plină este trasă lângă bordaj iar ”naufragiații” revin la bord pe scara de pilot. Exercițiul se desfășoară în condiții de siguranță deplină, cei doi scafandri de la bord, caporalii Ion Stoica și Cezar Butulescu detașați de la Divizionul 175 Nave Scafandri sunt demult în apă gata să acorde asistență dacă este cazul, ca și bombardul navei care se învârte permanent în jurul plutei. Cățărați în bordul tribord maistrul militar clasa a II-a Marius Tomiță și căpitanul Sergiu Șerban de la Academia Navală repetă cu răbdare la fiecare cadet: ”Mâna stângă sub brațul drept, dreapta pe nas, un pas mare în față, salt!” Sau în limba engleză pentru cadeții germani deoarece au fost mulți doritori: cadeți români, germani, fete și băieți, membri ai echipajului, instructori. Exercițiul are obiective clare și nu s-a dorit să fie o baie în mare liberă dar, ca să fim sinceri, este binevenit pe această vreme caniculară. Apa este caldă, limpede dar ... foarte sărată. Singurul regret este faptul că nu putem să sărim fără vesta de salvare. Regulile sunt stricte și nu există excepții. Mai bine de trei ore a durat exercițiul iar comandorul Mircea Tîrhoacă, comandantul navei, ca de altfel și comandorul Gabriel Moise, nu s-au mișcat din bordul tribord până când ultimul om nu a revenit la bord. O zi plină, un exercițiu mai mult decât reușit, cu obiectivele atinse plus bonus o baie în mare adică un echipaj mulțumit. Sărbătoritul zilei la bord este subofițerul german Malte Kruip care a împlinit 34 de ani aici în Marea Adriatică dar care, ca să fac un joc de cuvinte, nu a abandonat nava!
    La ora 19,25 pornim motorul și ne continuăm drumul spre nord-vest cu o viteză de șase noduri și intenționăm să ancorăm mâine în jurul orei 17 în rada portului Split. S-a lăsat noaptea peste un peisaj magnific dar pe puntea dunetă cadeții noștri nu au încheiat ziua, caută Steaua Polară și așteaptă să răsară luna pentru a lua cu sextantul înălțimea la doi aștri, poate chiar să stabilească astronomic punctul navei adică să înceapă să deslușească ce înseamnă navigația astronomică.

    Corespondente de la bordul NS Mircea: https://www.anmb.ro/ro/files/bric/mars_bric_2018_anmb/corespondente.html

    Text și foto:
    Bogdan Dinu

    #CarieraMilitară #MApN #ANMB