Oamenii din spatele zborului

Lorena Bahnaru · 28.11.2019
,,Poate nu sunt eu cel care decolează, dar cu siguranță sufletul meu e acolo unde ajunge aeronava și pot respira ușurat când roțile ei ating pământul la sfârșit de misiune”. Așa gândesc militarii de la mentenanță.
Oamenii care ajută la funcționarea corespunzătoare a elicopterelor sunt implicați și chiar dacă adesea nu se văd, asigură buna desfășurare a activității de zbor. Ei sunt prezenți pe timpul cât aeronava se află la sol, fie că vorbim despre lucrări specifice de mentenanță sau despre procesul pornirii aeronavei.

În baza din Camp Castor, Mali, personalul tehnico-ingineresc execută lucrări de mentenanță și asigură pregătirea și darea la zbor în siguranță a celor patru elicoptere. Fie că sunt specializați în celulă-motor, instalații radio, instalații speciale sau armament, inginerii și maiștrii militari de aviație sunt prezenți cu promptitudine la elicoptere. Constituie partea mai dificil de sesizat pe timpul executării misiunilor, fără de care acestea nu ar fi posibile.
Militarii verifică și sunt atenți ca întregul proces de mentenanță să se desfășoare în condiții de siguranță aeronautică, respectându-se în totalitate regulile din manualele de întreținere ale elicopterului. De asemenea, centralizează toate datele necesare acestui proces,  precum evidența zborurilor și a lucrărilor, urmărirea resursei elicopterelor, a agregatelor și echipamentelor. Inginerii repartizează echilibrat lucrările de mentenanță și controlează calitatea executării acestora de către militarii din subordine. Aceste lucrări presupun atenție, pricepere și răbdare.


Specialiștii de celulă-motor au partea cea mai grea a procesului de mentenanță. Ei sunt cei care identifică eventualele fisuri, defecțiuni ce pot apărea după orele de zbor, efectuează verificarea conductelor, pentru ca acestea să fie etanșe și să nu fie obturate. În plus, ca o noutate, maiștrii militari de celulă-motor utilizează o macara de campanie montată pe elicopter în procesul de execuție a lucrărilor, în locul celei obișnuite aflate în hangarele din țară.
Maiștrii militari de instalații radio asigură buna funcționare a tuturor stațiilor radio și a instalațiilor aferente. Totodată, ei sunt responsabili de verificarea antenelor și a legăturii radio atât între membrii echipajului, cât și între aceștia și centrul de operații tactice.


Maiștrii militari de armament sunt cei care instalează plăcile balistice necesare protecției echipajului elicopterului de amenințările exterioare, precum și instalația de armament destinată operatorilor grupului căutare-salvare. În situația în care aceștia coboară din aeronavă și asigură perimetrul, mecanicul de bord devine responsabil de protecția grupului de căutare-salvare, preluând controlul armamentului.
Maiștrii militari de autospeciale asigură tractarea în condiții de siguranță a elicopterelor pe locurile de decolare, precum și mentenanța echipamentelor de sprijin la sol necesare desfășurării activității de zbor.
Personalul tehnico-ingineresc de aviație respectă programul recomandat de întreținere a elicopterelor, precum și buletinele service și scrisorile service în vigoare, în așa fel încât consumul de resursă să fie echilibrat și lucrările de mentenanță să se execute la termenul stabilit de fabricantul aeronavei.


Maistrul militar clasa a IV-a Vlad Alin-Iulian este specialist în electromecanică și automatizare, aparate de bord. El se ocupă de avionica elicopterului, dar și de sistemul electroenergetic. ,,Suntem o echipă restrânsă, dar ne ajutăm între noi fie că suntem în linie sau la mentenanță. Interesul nostru este să pregătim aeronavele pentru executarea misiunilor de zbor în deplină siguranță”, spune Alin în timp ce verifică atent cuplele pilotului automat.
Maistrul militar clasa a II-a, Roman Paul-Ștefan povestește cu zâmbetul pe buze despre cariera militară în aviație. Are 21 de ani de activitate, iar înainte de a fi la escadrila de elicoptere de la Mihail Kogălniceanu, a deservit MiG –ul 29. ,,Glumim între noi, însă putem conta unii pe alții în îndeplinirea sarcinilor. Suntem conștienți că nu avem voie să greșim niciodată. De aceea, lucrările pe care le realizăm la elicoptere sunt executate cu mare atenție și seriozitate.”


            Toate aceste lucrări se realizează sub atenta supraveghere a inginerilor. ,,Aflându-ne într-o zonă subsahariană, acordăm atenție sporită procesului de mentenanță a elicopterelor, deoarece temperaturile ridicate au creat anumite probleme cu care nu ne-am confruntat în țară. În acest mediu efectuăm mai des lucrări de mentenanță și întreținere pentru a preveni apariția eventualelor defecțiuni la celulă, motoare, ansamble mecanice și pale. Suntem o echipă majoritară din Baza 57 Aeriană, însă ne bucurăm să avem printre noi colegi din alte baze militare de aviație cu care am colaborat foarte bine în țară. Având în vedere că această variantă de elicopter este nou introdusă în dotarea Forțelor Aeriene Române, experiența și profesionalismul ne-au ajutat să fim pregătiți pentru misiunea MINUSMA sub egida ONU, care constituie o premieră pentru Forțele Aeriene Române și pentru România”, afirmă locotenentul inginer Andrei Gherasim, șef secție mentenanță.