Maistrul militar George Băltescu

Mirela Vîță · 14.02.2020
Maistrul militar George Băltescu este loadmaster cu o experiență de 2000 ore de zbor cu aeronava C-27J Spartan, din 2013 până în prezent (din 2018 certificat ca instructor).
 
“Misiunile umanitare au în general o încărcătură emoțională mare. Ultima am executat-o pe 6 ianuarie, am mai avut și pe 30 și 26 decembrie 2019. Câteodată aflăm de ele cu o zi înainte, dar de cele mai multe ori, în cadrul Serviciului de Căutare-Salvare, trebuie să fim mereu gata de plecare, dormim cu telefonul lângă noi, avem 45 de minute să ne prezentăm la unitate și o oră să pregătim avionul.”
 
Cea mai dificilă misiune la care a luat parte consideră că a fost cea din martie 2019, pe ruta București-Bamako, misiune de repatriere a unui militar român decedat în Mali. Altă misiune memorabilă a fost cea de stingere a incendiilor care au afectat Grecia, în iulie 2018.
 
Acum George este la a patra participare la un curs în cadrul European Tactical Airlift Programe, având experiența altor trei cursuri în Zaragoza și a patru etape de training (două în Spania și două în Portugalia).
“Dacă prima participare, în 2015, a fost dificilă prin elementul de noutate, a doua oară am implementat tot ceea ce învățasem, iar pe parcurs deja experiența își spunea cuvântul. După ce am văzut care sunt cerințele, la următoarele patru ediții am fost declarați cel mai bun echipaj.    
A fost dificil la început, dar ne-am pus repede pe direcție în ceea ce privește standardele și procedurile care se doresc a fi implementate la nivelul comunității europene a aeronavelor militare de transport. Pe scurt, trebuie să avem toți același mod de lucru, să ne putem descurca în orice situație, indiferent că zburăm într-o echipă mixtă, cu un pilot german, copilot francez sau loadmaster spaniol. 
Zborurile de săptămâna asta, din cadrul exercițiului, sunt într-un fel o provocare, deoarece e prima dată când luăm parte aici la cursul de zbor de noapte.
În mare parte știm la ce să ne așteptăm, dar procedurile și condițiile misiunii sunt un pic diferite față de cele de la zborul de zi. Trebuie să fii mai atent la factori precum vizibilitatea, vântul, reperele din teren, viteza aeronavei. Sistemul NVG ne oferă o capabilitate esențială, dar durează câteva minute până ne obișnuim să operăm purtând casca și ochelarii, iar după câteva ore devine chiar incomod și solicitant de purtat. Ținând cont de aceste aspecte, orice ocazie de antrenament e binevenită.”
 
Cursul tactic NVG ETAP-C 20.1 
 
În perioada 10-21 februarie, un detaşament al Forţelor Aeriene Române, format din 20 de militari (piloţi, personal tehnico-ingineresc şi specialiști operații, informații și planificare), cu o aeronavă de transport C-27J Spartan, aparţinând Bazei 90 Transport Aerian, participă la cursul tactic NVG  "European Tactical Airlift Programme (ETAP-C 20.1)", la Baza Aeriană Zaragoza, Spania.
 
Cursul se desfășoară pe două secțiuni, de zi și de noapte, cu participarea echipajelor din 6 ţări europene: România (C-27J Spartan), Spania (C-295), Franţa (A-400 M), Germania (A-400 M), Portugalia (C-130 H) şi Polonia (C-130E). 
 
Misiunile de zbor se vor desfășura potrivit unor scenarii cu grade diferite de dificultate, în scopul exersării şi consolidării tehnicilor, tacticilor şi procedurilor pentru executarea misiunilor de transport aerian. 

     ***
Cursul este organizat de European Tactical Airlift Center - ETAC, organizație multinațională de pregătire tactică pentru aviația de transport, la care România este membră, alături de alte 12 națiuni europene, din anul 2018. 
 
Foto și text: Lt Mirela Vîță