Elita elicopterelor europene, la instruire pe cerul Spaniei

Cea mai lungă dislocare executată de elicopterele Forțelor Aeriene Române în zbor a avut loc în urmă cu câteva zile: din Bacău până în Albacete, Spania, pe o distanță de aproximativ 3000 km. Militarii români au călătorit până în peninsula iberică pentru a participa la unul dintre puținele cursuri aplicative la nivel internațional dedicat pregătirii echipajelor pentru executarea misiunilor de recuperare a personalului propriu - ,,Air Centric Personnel Recovery Operatives Course 2022 - APROC 22”. Foto cover: Mădălina Burlacu

Mirela Vîță · 14.06.2022

  Cea mai lungă dislocare executată de elicoptere românești în zbor a avut loc în urmă cu câteva zile: din Bacău până în Albacete, Spania, o călătorie care a durat trei zile, cu șase escale de alimentare, dintre care patru în cele mai mari baze militare din Europa și două pe aeroporturi civile - Genova și Leida.

Au traversat Europa de la est la vest, Carpații, Alpii și Pirineii, parcurgând toate formele de relief, inclusiv cu o scurtă etapă de zbor deasupra mării.
Drumul s-a desfășurat sub controlul organelor civile din România, Ungaria, Slovenia, Italia, Franța și Spania. 

Privind retrospectiv, a fost o călătorie impresionantă pentru palmaresul oricărui pilot, dar atenția echipajului a fost îndreptată mai puțin spre peisajele superbe (să ne gândim, de exemplu, la coasta Franței), ci aproape integral către  observare, proceduri și planificarea itinerariului. Nici nu se putea altfel, când traversezi șase țări, cu șase proceduri diferite, prin diferite condiții meteorologice.
 

Detașamentul despre care vorbim a fost compus din 2 elicoptere IAR 330 SOCAT și 30 de militari:  6 piloți, o echipă de extracție (operatori de forțe speciale), ofițeri de stat major, echipa tehnică. O parte dintre ei au călătorit cu elicopterele, iar ceilalți au fost transportați până la destinație cu un C-130 Hercules, pentru a participa la stagiul de instruire aplicativ ,,Air Centric Personnel Recovery Operatives Course 2022 - APROC 22”, în Baza Aeriană Albacete din Spania.  
Subiectul pregătirii, recuperarea personalului face obiectul unora dintre cele mai complexe și periculoase misiuni, dar de o importanță vitală pentru moralul militarilor care trebuie să desfășoare acțiuni în spatele liniei frontului. Pregătirea vizează atât recuperarea personalului izolat în teritoriu inamic din diferite motive (catapultat, rănit, infiltrat), cât și asigurarea tratamentului medical de bază pe timpul evacuării.

 
 Piloții participanți se află pe diferite trepte de experiență, de la instructori până la piloți aflați la începutul carierei, în pregătire. Pe lângă piloții cu statut de cursant, un instructor și un ofițer de informații români au fost integrați în în stafful internațional de organizare a exercițiului.
 
Cursul este organizat de către European Personnel Recovery Center (EPRC), în colaborare cu Tactical Leadership Program (TLP). Este structurat pe trei zile de pregătire teoretică (academics) și șapte zile de zbor, cu câte o misiune pe zi, cu pachete de câte 5-7 aeronave. Pe timpul planificării și execuției, instructorii din cadrul staffului monitorizează procesul și oferă sugestii despre cele mai bune modalități de abordare a situațiilor.
Cele mai importante momente sunt analiză misiuni, unde sunt discutate modul în care a fost planificat, cursurile de acțiune alese, eficacitatea acestora și ce poate fi îmbunătățit pentru zilele următoare.
Pe timpul cursului sunt evaluați comandanții de misiune propuși și, în funcție de rezultat, aceștia primesc calificarea.
 Pentru Forțele Aeriene Române s-a dovedit a fi o oportunitate de instruire în mediu multinațional întrunit, fiind implicate aeronave din cinci țări plus personal din încă trei, iar foarte multe țări și-au trimis observatori.
 
La primele zboruri pe cerul Spaniei este și sublocotenentul Sebastian Alexă, pilot în cadrul Escadrilei 952 Elicoptere SOCAT de la Baza 95 Aeriană, care se află la prima experiență într-o misiune internațională.

,,Momentul în care sunt în zbor este momentul în care simt că trăiesc cu adevărat și este un sentiment greu de exprimat în cuvinte. De la stagiul de instruire aplicativ ,,Air Centric Personnel Recovery Operatives Course 2022 - APROC 22” din cadrul Bazei Aeriană Albacete din Spania mă aștept să învăț tehnici și practici noi pe care celelalte națiuni le practică când vine vorba de misiunea de recuperare de personal. Obiectivele sunt de a colabora cu partenerii NATO în ceea ce privește misiunile de recuperare de personal și de a învăța unii de la alții diferite metode și tehnici pe care le practică fiecare în spațiul său național.”î

(Foto Mădălina Burlacu, Baza 95 Aeriană)


Pasionații de aviație ar fi încântați să vadă la lucru tipurile de aeronave  reunite la APROC 2022: 16 elicoptere și 6 avioane de luptă Eurofighter (4 italiene și 2 din Aripa 14 spaniolă), pe lângă un avion de comandă și avertizare aeriană sau Conformal Airbone Early Warning (CAEW). Dintre elicoptere (Tiger, NH 90, SuperPuma, AW101) cele mai numeroase sunt NH90, fiind folosit de trei dintre participanți: Forțele Aeriene Spaniole, Heer (Armata) germană și Marina Națională Franceză.
Participarea elicopterelor românești nu a trecut neremarcată, fiind evidențiată în publicația spaniolă Defensa:  „Cea mai intersantă prezență este a elicopterelor IAR-330 ale Forțelor Aeriene Române,  dislocate în Spania pentru prima dată.
Sunt o variantă a fostului Aérospatiale (azi Airbus Helicopters) Puma, construit sub licență în România pentru uz propriu și export către terți. Românii operează 60 de IAR-330, dintre care aproape jumătate au fost modernizate local la varianta IAR 330 Sistem Optronic a Cercetare și Anti-Tanc (SOCAT) cu cooperarea tehnologică a companiei israeliene Elbit Systems, printre care și cele pe care le-am putut vedea la Albacete.„ (Julio Maiz Sanz)
Mult succes în această misiune și în toate cele care vor urma!





Foto arhivă detașament Forțe Aeriene Române